Nie bez powodu mówi się, że nie istniejesz, jeśli nie ma Cię w Internecie – w przypadku firm jest to szczególnie widoczne. Nawet w przypadku przedsiębiorstw świadczących usługi lub sprzedających produkty tylko stacjonarnie widać ogromne zainteresowanie promocją w sieci.
W wielu firmach niemała część budżetu marketingowego jest przeznaczana na działania związane z pozycjonowaniem, czyli optymalizowaniem witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych (a dokładniej mówiąc, wyników wyszukiwania w tychże wyszukiwarkach). Jeśli ktoś dotychczas się tego typu kwestiami nie interesował, może zastanawiać się, z czego to wynika i czy jest to uzasadniona inwestycja.
Inwestycja w pozycjonowanie – dlaczego się opłaca?
Pozycjonowanie strony jest bez wątpienia bardziej długotrwałą inwestycją niż chociażby wykupienie płatnych reklam w wyszukiwarkach bądź na portalach społecznościowych. Warto jednak pamiętać, że w przypadku reklam za każde kliknięcie czy odsłonę trzeba zapłacić, a wejścia na stronę z wyników organicznych nie wiążą się z żadnymi opłatami. Tak, profesjonalne usługi SEO kosztują, jednak na dłuższą metę mogą się one zwrócić z dużą nawiązką.
Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że wyniki organiczne są przez wielu użytkowników uznawane za bardziej wiarygodne niż płatne reklamy. Nie znaczy to oczywiście, że nie powinno się takich reklam stosować, ponieważ one również mogą być bardzo przydatne, natomiast najlepiej, aby SEO i reklamy wzajemnie się uzupełniały, a nie powinny być traktowane jako dwie przeciwne opcje.
Chociaż w teorii strona może pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania nawet bez podejmowania jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem, to w praktyce jest to mało prawdopodobne, zwłaszcza w przypadku najpopularniejszych i najbardziej wartościowych (z biznesowego punktu widzenia) fraz.
Sytuacja wygląda tak nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach, dlatego między innymi pozycjonowanie UK jest często poszukiwaną usługą. Jeśli więc nie zainwestuje się w skuteczne pozycjonowanie przez profesjonalistów, jest mało prawdopodobne, aby wielu użytkowników trafiało do witryny właśnie z wyników wyszukiwania.
Co składa się na pozycjonowanie?
Pozycjonowanie, czy też SEO, to niezwykle złożona kwestia, która z roku na rok staje się jeszcze bardziej skomplikowana. W dużym skrócie można powiedzieć, że składają się na nią przede wszystkim takie kwestie, jak optymalizacja struktury strony, szybkości jej ładowania, linków do niej prowadzących (i wychodzących), a także dbanie o wysoką jakość treści, najlepiej wzbogaconych o odpowiednie słowa kluczowe.
Nie ma jednej uniwersalnej strategii SEO dla wszystkich witryn – wiele zależy od okoliczności (branży, aktualnych parametrów witryny, budżetu), dlatego tym bardziej warto zwrócić się do specjalisty, a nie próbować pozycjonować strony samodzielnie.